WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 23
1. Ocenianiu podlegają:
– osiągnięcia edukacyjne ucznia i słuchacza;
– zachowanie ucznia;
2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia i słuchacza polega na
rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowywaniu
przez ucznia oraz słuchacza wiadomości i umiejętności w stosunku
do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej,
określonych w odrębnych przepisach, realizowanych w szkole
programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez
wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia
respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm
etycznych.
§ 24
1. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i
jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie;
2) pomaganie uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom
informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz
specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod
pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych
(semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych;
2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych oraz końcowej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
według skali i w formach przyjętych w niniejszym dokumencie;
4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali określonej w
niniejszym dokumencie;
6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż
przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania;
7) ustalanie warunków i sposobów przekazywania rodzicom (prawnym
opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w
nauce.
§ 25
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują
uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania
poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu
nauczania;
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
3) warunkach i trybie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana
rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych.
2. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje
uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i
sposobie oraz kryteriach oceniania oraz o warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej
zachowania.
§ 26
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów)
nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów),
sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne lub inna
dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana
uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
§ 27
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt
1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych
ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe
lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom.
2. Powyższe dotyczy także uczniów, posiadających orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego albo nauczania
indywidualnego.
§ 28
Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki
i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek
wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków
wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 29
1. Dyrektor Zespołu zwalnia ucznia z zajęć z wychowania
fizycznego, informatyki lub technologii informacyjnej na
podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia
ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas
określony w tej opinii.
2. Uczniowi zwolnionemu z zajęć z wychowania fizycznego,
informatyki lub technologii informacyjnej w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się
"zwolniony". Zwolniony uczeń powinien przebywać w trakcie zajęć
razem ze swoją grupą klasową, pod opieką nauczyciela.
§ 30
1. Dyrektor Zespołu, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów)
oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej
zwalnia ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z
nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie może dotyczyć części
lub całego okresu kształcenia w danym typie szkoły. Powyższe
dotyczy także ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „zwolniony”.
§ 31
Rok szkolny składa się z dwóch semestrów. Klasyfikowanie
śródroczne prze-prowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego
semestru.
§ 32
1. W klasach, w których ramowy plan nauczania przewiduje
praktyki wakacyjne klasyfikacja roczna powinna być
przeprowadzona do końca roku szkolnego.
2. Klasy maturalne kończą szkołę klasyfikacją przeprowadzoną
zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie organizacji roku
szkolnego.
§ 33
W szkołach policealnych zachowania nie ocenia się. Oceny
klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych według skali, przyjętej w
niniejszym dokumencie, ustala się po każdym semestrze.
§ 34
1. Na miesiąc przed rocznym i semestralnym klasyfikacyjnym
posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący
poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas są
obowiązani poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych
opiekunów) w formie ustnej o przewidywanych dla niego rocznych
lub semestralnych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i
przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania.
2. Szczegółowe terminy informowania rodziców o przewidywanych
dla ucznia ocenach (w tym niedostatecznych) ustalane są
corocznie przez dyrektora Zespołu w „Kalendarzu roku
szkolnego”
i udostępniane na tablicach informacyjnych w Zespole.
§ 35
Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący
poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i
roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy
po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz
ocenianego ucznia.
§ 36
Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z
dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący
poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna (semestralna)
ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma
wpływu na promocję do klasy programowo wyższej (na semestr
programowo wyższy) ani na ukończenie szkoły.
§ 37
W szkołach prowadzących kształcenie zawodowe śródroczną i roczną
(semestralną) ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i
praktyk zawodowych usta-la:
1) w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu u
pracodawcy i w indywidualnych gospodarstwach rolnych –
nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej
nauki zawodu, opiekun praktyk zawodowych lub kierownik
praktycznej nauki zawodu;
2) w pozostałych przypadkach – nauczyciel praktycznej nauki
zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu lub kierownik
praktycznej nauki zawodu.
3) Oceny bieżące, końcowe i roczne z zajęć praktycznych wpisuje
się do indeksów praktycznej nauki zawodu oraz do dziennika
lekcyjnego. Oceny do dziennika wpisuje wychowawca na podstawie
zapisów w indeksie.
§ 38
1. Oceny bieżące, końcowe i roczne ustala się w następujący
sposób (podstawowe zasady oceniania):
1) oceniamy wiadomości i umiejętności (taksonometria ABC B.
Niemierki);
2) rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów o ich
osiągnięciach, a także o brakach i trudnościach napotykanych w
procesie uczenia się;
3) na ocenę nie powinny mieć wpływu postawy szkolne i cechy
osobowościowe ocenianych;
4) ocena nie może spełniać funkcji represyjnej;
5) nauczyciel jest bezwzględnie zobowiązany do przestrzegania
zasady jawności w wystawianiu ocen;
6) nie należy stawiać więcej niż jedną ocenę za jeden
sprawdzian, odpowiedź czy inną formę sprawdzania umiejętności
i wiedzy;
7) osiąganie dobrych wyników w nauce w równym stopniu leży w
interesie ucznia, nauczyciela jak i rodziców (prawnych
opiekunów) ucznia;
8) oceniając ucznia należy dążyć do akcentowania jego osiągnięć,
a nie uwypuklania braków,
9) zasady oceniania z religii (etyki) regulują odrębne przepisy;
10) zasady przeprowadzania egzaminu zawodowego regulują odrębne
przepisy.
2. Składnikami stanowiącymi przedmiot oceny są:
1) zakres wiadomości i umiejętności;
2) rozumienie materiału teoretycznego;
3) umiejętność stosowania wiedzy;
4) kultura przekazywania wiadomości.
3. Oceny końcowe i roczne w dokumentach przebiegu nauczania
wpisuje się w pełnym brzmieniu.
4. Każdy nauczyciel jest zobowiązany do podania uczniom z
początkiem roku szkolnego szczegółowych kryteriów ustalania
stopni bieżących, końcowych i rocznych z jego przedmiotu.
Kryteria te opracowuje na piśmie zespół przedmiotowy i są one
jednakowe dla wszystkich uczniów z danej klasy i dla wszystkich
oddziałów poszczególnych klas oraz szkół wchodzących w skład
Zespołu. Kryteria te tworzą przedmiotowy system oceniania dla
danego przedmiotu.
5. Oceny bieżące, końcowe i roczne ustala się według poniższej
skali, stosując następujące ogólne kryteria oceniania:
Stopień |
Skrót |
Ogólne kryteria ustalania stopnia |
6
celujący
(wymagania wykraczające) |
cel. |
Zakres i
jakość wiadomości:
wiadomości ściśle naukowe, a ich zakres szerszy niż
wymagania programowe; treści wiadomości powiązane ze sobą w
systematyczny układ. |
Rozumienie
materiału naukowego:
zgodne z nauką rozumienie uogólnień i związków między nimi
oraz wyjaśnianie zjawisk bez jakiejkolwiek ingerencji z
zewnątrz. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
samodzielne i sprawne posługiwanie się wiedzą dla celów
teoretycznych i praktycznych. |
Kultura
przekazywania wiedzy:
poprawny język, styl, swoboda w posługiwaniu się
terminologią naukową, wysoki stopień kondesacji wiedzy. |
5
bardzo dobry
(wymagania dopełniające) |
bdb. |
Zakres i
jakość wiadomości:
wyczerpujące opanowanie całego materiału programowego
(koniec roku lub semestru); wiadomości połączone ze sobą w
logiczny układ. |
Rozumienie
materiału naukowego:
właściwe rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz
wyjaśnianie zjawisk bez ingerencji nauczyciela. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
umiejętne wykorzystanie wiadomości w teorii i praktyce bez
ingerencji nauczyciela. |
Kultura
przekazywania wiadomości:
poprawny język styl, poprawne posługiwanie się terminologia
naukową, kondensacja wypowiedzi na zasadzie zgody z
wymaganiami poszczególnych przedmiotów nauczania |
4
dobry |
db. |
Zakres i
jakość wiadomości:
opanowanie materiału programowego; wiadomości powiązane
związkami logicznymi. |
Rozumienie
materiału naukowego:
poprawne rozumienie uogólnień i związków między nimi oraz
wyjaśnianie zjawisk inspirowane przez nauczyciela. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
stosowanie wiedzy w sytuacjach teoretycznych i praktycznych
inspirowane przez nauczyciela. |
Kultura
przekazywania wiadomości:
brak błędów językowych, usterki stylistyczne, podstawowe
pojęcia i prawa ujmowane w terminach naukowych, język
umiarkowanie skondensowany. |
3
dostateczny
(wymagania podstawowe) |
dst. |
Zakres i
jakość wiadomości:
zakres materiału programowego ograniczony do treści
podstawowych z danego przedmiotu; wiadomości podstawowe
połączone związkami logicznymi. |
Rozumienie
materiału naukowego:
dość poprawne rozumienie podstawowych uogólnień oraz
wyjaśnianie ważniejszych zjawisk z pomocą nauczyciela. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
stosowanie wiadomości do celów praktycznych i teoretycznych
przy pomocy nauczyciela. |
Kultura
przekazywania wiadomości:
niewielkie i nieliczne błędy, wiadomości przekazywane w
języku zbliżonym do potocznego, mała kondensacja wypowiedzi. |
2
dopuszczający
(wymagania konieczne) |
dop. |
Zakres i
jakość wiadomości:
nieznajomość nawet podstawowego materiału programowego;
wiadomości luźno zestawione. |
Rozumienie
materiału naukowego:
brak rozumienia podstawowych uogólnień i nieumiejętność
wyjaśniania zjawisk. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
brak umiejętności stosowania wiedzy nawet przy pomocy
nauczyciela. |
Kultura
przekazywania wiadomości:
liczne błędy, niepoprawny styl, trudności w wysławianiu. |
1
niedostateczny |
ndst. |
Zakres i
jakość wiadomości:
rażący brak wiadomości programowych i jedności logicznej
między wiadomościami. |
Rozumienie
materiału naukowego:
zupełny brak rozumienia uogólnień oraz kompletna
nieumiejętność wyjaśniania zjawisk. |
Posługiwanie
się i operowanie nabytymi wiadomościami:
zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy. |
Kultura
przekazywania wiadomości:
bardzo liczne błędy, rażąco nieporadny styl, duże trudności
w mówieniu językiem literackim . |
6. Przy ustalaniu ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów
i minusów, z wyłączeniem stopni: celującego i niedostatecznego.
7. Ocenę końcową ustala się w oparciu o oceny bieżące z
odpowiedzi ustnych, sprawdzianów pisemnych, prac domowych –
obowiązkowych i nieobowiązkowych, za aktywność, systematyczność
i osiągnięcia obserwowane podczas zajęć.
8. Dwa razy w semestrze, bez żadnych konsekwencji, uczeń może
zgłosić przed lekcją, że jest nieprzygotowany.
9. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na
ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 39 1. Ocena zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku innym osobom.
2. Bieżącą i śródroczną ocenę zachowania uczniów ustala się
według poniższej skali i z uwzględnieniem wyżej wymienionych
kryteriów:
Zachowanie |
Ocenę otrzymuje uczeń, który: |
wzorowe
(wz.) |
- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,
- rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i
uzdolnienia,
- osiąga sukcesy na szczeblu szkoły, regionu,
województwa w olimpiadach przedmiotowych, zawodach
sportowych itp.,
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia
lekcyjne,
- bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy,
środowiska, samorządu uczniowskiego, w kołach
zainteresowań.
|
bardzo dobre
(bdb.) |
- bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
- rozwija samodzielnie swoje zainteresowania i
uzdolnienia,
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia
lekcyjne,
- bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy,
środowiska, samorządu uczniowskiego, w kołach
zainteresowań,
- nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych,
- jest kulturalny w stosunku do pracowników szkoły,
innych uczniów, rodziców itp.,
- posługuje się kulturalnym językiem, nie używa
wulgaryzmów i brutalizmów językowych,
- grzecznie i skutecznie reaguje na uwagi dorosłych.
|
dobre
(db.) |
- dobrze wypełnia obowiązki szkolne,
- jest uczciwy, sumienny, dobrze wywiązuje się z
podjętych zadań,
- bierze udział w olimpiadach przedmiotowych, zawodach
sportowych, konkursach itp.,
- nie ulega nałogom, dba o kulturę słowa,
- nie ma nieobecności nieusprawiedliwionych.
|
poprawne
(popr.) |
- sporadycznie łamie postanowienia Statutu Szkoły (np.
brak obuwia zmiennego), lecz po zwróceniu uwagi zmienia
swoje postępowanie,
- nie angażuje się w życie klasy, środowiska,
- nie ulega nałogom,
- nieusprawiedliwione nieobecności trafiają się
rzadko, nie wagaruje,
- reaguje pozytywnie na uwagi pracowników szkoły i
swoich rodziców (opiekunów prawnych) dotyczące
zachowania,
- sporadycznie spóźnia się na lekcje,
- szanuje mienie szkoły i prywatne.
|
nieodpowiednie
(nodp.) |
- bardzo często nie przestrzega przepisów Statutu
Szkoły, a uwagi osób dorosłych nie przynoszą
oczekiwanych rezultatów,
- ulega nałogom, ma zły na kolegów i koleżanki,
- niszczy mienie szkolne i mienie prywatne,
- nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (wagaruje),
- jest wulgarny i arogancki wobec kolegów i osób
dorosłych,
- swym postępowaniem wywiera zły wpływ na kolegów i
koleżanki,
- przeważnie uwagi i działania wychowawcze osób
dorosłych nie odnoszą pozytywnego skutku.
|
naganne
(nag.) |
- nie przestrzega przepisów Statutu Szkoły, a uwagi
osób dorosłych nie przynoszą oczekiwanych rezultatów,
- ulega nałogom, ma zły wpływ na kolegów i koleżanki,
- niszczy mienie szkolne i mienie prywatne,
- nie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (wagaruje),
- jest wulgarny i arogancki wobec kolegów i osób
dorosłych,
- jest odpowiedzialny za pobicia, wymuszenia,
kradzieże na terenie szkoły i poza nią,
- uwagi i działania wychowawcze osób dorosłych nie
odnoszą żadnego pozytywnego skutku.
|
§ 40
1. Przy ustalaniu oceny zachowania uczniów brane są przez
wychowawców następujące elementy pomocnicze:
1) stopień pilności i systematyczności w spełnianiu obowiązków
szkolnych:
— sumienność w nauce i w wykonywaniu innych obowiązków,
— wytrwałość i samodzielność w przezwyciężaniu napotkanych
trudności w nauce,
— rozwijanie zainteresowań i uzdolnień,
— systematyczność i punktualność w uczęszczaniu na zajęcia
szkolne oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa pracy,
— dbałość o podręczniki i pomoce szkolne,
— poszanowanie i rozwijanie dobrych tradycji szkoły.
2) stopień zaangażowania na rzecz szkoły, klasy i środowiska
społecznego:
— wywiązywanie się z zadań powierzonych przez szkołę i
organizacje uczniowskie,
— podejmowanie działań zmierzających do udzielania pomocy innym,
— inicjowanie i wykonywanie prac społecznych na rzecz klasy,
szkoły i środowiska,
— przejawianie troski o mienie szkoły, własność ogólnonarodową i
prywatną,
— umiejętność współdziałania w zespole i odpowiedzialność za
wyniki,
— umiejętność godzenia nauki z pracą społeczną i obowiązkami
domowymi,
— udział w pozaszkolnych formach zagospodarowania czasu wolnego
uczniów.
3) stopień przestrzegania norm społeczno-moralnych w szkole i
poza nią:
— uczciwość w postępowaniu codziennym i reagowanie na zło,
— sposób postępowania nienaruszający godności własnej i innych,
— dbałość o kulturę słowa,
— zachowanie świadczące o poszanowaniu wytworów pracy ludzkiej,
— dbałość o zdrowie swoje i innych, nieuleganie nałogom i pomoc
innym z rezygnacji z nałogów,
— dbałość o higienę i estetykę wyglądu, ład i estetykę
otoczenia.
2. Wychowawca klasy ustalający śródroczną i końcoworoczną ocenę
zachowania ucznia ma obowiązek na prośbę przekazać jego
rodzicom uzasadnienie tej oceny.
§ 41
Ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu:
1) na ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych
2) na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie
szkoły.
§ 42
1. Ocenę zachowania końcoworoczną ustala się na podstawie
następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie,
6) naganne.
2. Ocenę końcową ustala się według kryteriów przewidzianych dla
końcowej oceny zachowania.
§ 43
1. Ocenę zachowania uczniów ustala wychowawca klasy,
uwzględniając wymienione wyżej kryteria.
2. Przed ustaleniem oceny wychowawca klasy zobowiązany jest do
zebrania informacji o uczniu od uczących go nauczycieli i
pracowników administracyjno-obsługowych szkoły, innych uczniów
klasy oraz dostępnych w szkole informacji od rodziców i
instytucji wspomagających proces wychowania, z którymi szkoła
współpracuje.
3. Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
Rada pedagogiczna mocą uchwały może zobowiązać wychowawcę do
ponownego ustalenia oceny zachowania, jeżeli nie zachował on
trybu przewidzianego w niniejszym dokumencie.
§ 44
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej)
stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi
lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej
(semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości,
stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 45 Ustala się następujące ogólnoszkolne zasady przeprowadzania
sprawdzianów.
1. Za sprawdzian pisemny (klasówkę) uznaje się każdą kontrolną
pisemną pracę ucznia (w tym także zrealizowaną w postaci zapisu
komputerowego), obejmującą dowolny zakres treści pisany przez
całą klasę. Nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdziany
pisemne uczniów do końca roku szkolnego. Sprawdziany w postaci
zapisu komputerowego powinny być przechowywane na dysku
optycznym.
2. Kartkówki są niezapowiedziane i obejmują trzy ostatnie tematy
lekcyjne. Ocena z kartkówki jest równoważna ocenie z ustnej
odpowiedzi dotyczącej bieżącego materiału.
3. Prace klasowe są obowiązkowe dla wszystkich uczniów.
4. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy
klasowej z całą klasą, to może to uczynić w terminie
dwutygodniowym od daty oddania pracy. Nauczyciel na prośbę
ucznia ma obowiązek ustalić termin pisania sprawdzianu.
5. Poprawa prac klasowych powinna się odbyć w ciągu dwóch
tygodni od daty rozdania prac. Uczeń pisze ją tylko raz.
6. Poprawa pracy klasowej obejmuje ten sam zakres materiału
programowego, co praca klasowa przeprowadzona w pierwszym
terminie (inne są zaś tematy, zadania, pytania itp.).
7. Nauczyciel jest zobowiązany do poprawienia kontrolnych prac
pisemnych w terminie do 2 tygodni.
8. Każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej
wpisuje się do dziennika. Jeżeli uczeń podczas poprawy
sprawdzianu uzyskał stopień wyższy, poprzedni stopień
wykorzystywany jest do oceny systematyczności pracy ucznia i
jest uwzględniany podczas ustalania oceny klasyfikacyjnej.
9. Sprawdziany pisemne są zapowiadane z co najmniej tygodniowym
wyprzedzeniem. W ciągu tygodnia można zaplanować uczniom
maksymalnie trzy sprawdziany pisemne, zaś w ciągu dnia – jeden.
Nauczyciel planujący przeprowadzenie sprawdzianu pisemnego
wpisuje ołówkiem w dzienniku lekcyjnym temat sprawdzianu z
odpowiednim wyprzedzeniem, o ile nie zaplanowano juz w danym
tygodniu 3 sprawdzianów.
10. Nauczyciel podczas każdego sprawdzianu podaje uczniom
punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę,
zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do
otrzymania określonej oceny. W przypadku przeprowadzania
sprawdzianu z wykorzystaniem komputera, program testujący
powinien mieć zdefiniowane kryteria punktowe, znane wcześniej
uczniom. Sprawdziany bez przygotowanej punktacji nie mogą być
przeprowadzane.
11. Nauczyciel poprawiający sprawdzian pisemny ma obowiązek
uwzględnić poniższe zasady ustalania ocen:
Stopień ze sprawdzianu Procent maksymalnej liczby punktów
bardzo dobry 91 – 100
dobry 75 – 90
dostateczny 50 – 74
dopuszczający 40 – 49
niedostateczny 0 – 39
12. Sprawdzian może zawierać zadanie (polecenie) wykraczające
poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący, pod
warunkiem uzyskania przez ucznia co najmniej 95% punktów
przewidzianych w sprawdzianie.
§ 46 1. Za wykonanie dodatkowych prac nadobowiązkowych nauczyciel
może wystawić ocenę celującą, bardzo dobrą, dobrą lub
dostateczną.
2. Brak lub źle wykonana praca nadobowiązkowa nie może być
podstawą do ustalenia uczniowi oceny dopuszczającej lub
niedostatecznej.
§ 47 1. Dopuszcza się w szkole ustalenie innych zasad oceniania
uczniów w formie nowatorstwa, innowacji czy eksperymentu
pedagogicznego, pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii Rady
Pedagogicznej i rodziców zainteresowanych uczniów.
2. Zgodę na stosowanie innych zasad oceniania wyraża na piśmie
dyrektor szkoły po otrzymaniu od nauczyciela pisemnej informacji
o odmiennych zasadach oceniania, odrębnie dla każdej klasy.
§ 48 1. Dopuszcza się prowadzenie przez nauczycieli kart obserwacji
ucznia lub klasy, umożliwiających notowanie nabytych
umiejętności czy zdobytej wiedzy.
2. Fakt prowadzenia karty obserwacji podany jest do wiadomości
uczniów i ich rodziców.
3. Karta przechowywana jest w dzienniku lub innym miejscu,
wskazanym przez dyrektora i może stanowić źródło informacji dla
wychowawcy podczas spotkań z rodzicami uczniów.
§ 49
Wskazane jest propagowanie wśród uczniów sposobów i zasad
dokonywania oceny własnych postępów i osiągnięć (samoocena).
§ 50 Ocena klasyfikacyjna nie powinna być ustalana jako średnia z
ocen bieżących.
§ 51
1. Ocenianie uczniów powinno się odbywać systematycznie w ciągu
semestru szkolnego.
2. Uczeń powinien otrzymywać oceny zarówno za odpowiedzi ustne,
jak i samodzielne prace pisemne.
3. Odstępstwa od zasady z ust. 2 dopuszczalne są w przedmiotach:
informatyka, technologia informacyjna, pracownia
ekonomiczno-informatyczna, systemy operacyjne, programowanie
strukturalne, programowanie obiektowe, multimedia i grafika
komputerowa, oprogramowanie biurowe, technika biurowa,
wychowanie fizyczne, zajęcia praktyczne.
4. Oceny za klasowe prace pisemne wpisywane są do dziennika
kolorem czerwonym.
§ 52
Uczniowi można ustalić ocenę klasyfikacyjną z co najmniej 3 ocen
bieżących, ustalonych podczas różnorodnych form kontroli
poziomu wiedzy i umiejętności.
§ 53 1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej (na
semestr programowo wyższy), jeżeli ze wszystkich obowiązkowych
zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania,
uzyskał roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne wyższe od
oceny niedostatecznej.
2. W szkole policealnej promowanie uczniów odbywa się po każdym
semestrze.
§ 54 Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje
promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 55
1. Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim w
szkole gimnazjalnej oraz laureaci i finaliści olimpiad
przedmiotowych otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą
roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną.
2. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu
wojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej
uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej (semestralnej)
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych
zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
§ 56
Uczeń, który nie spełnił wymogów określonych w § 54, nie
otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej (na semestr)
programowo wyższy i powtarza klasę (semestr).
§ 57
1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej,
na którą składają się roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo
najwyższej (semestrze programowo najwyższym) oraz roczne
(semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach
programowo niższych (semestrach programowo niższych) w szkole
danego typu uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny
niedostatecznej;
2. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku
klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
§ 58
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia
śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych
przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w
szkolnym planie nauczania.
§ 59
1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej
nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
2. Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców
(prawnych opiekunów) albo wychowawcy klasy Rada Pedagogiczna
może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
§ 60
1. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
1) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny
program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza
szkołą.
2. Egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w ust. 1, nie obejmuje
obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka i
wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
3. Uczniowi, o którym mowa w ust. 1, pkt 2, zdającemu egzamin
klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
§ 61
1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i
ustnej.
2. Egzaminy klasyfikacyjne z plastyki, muzyki, techniki,
informatyki, technologii informacyjnej, pracowni
ekonomiczno-informatycznej, techniki biurowej, programowania
strukturalnego, programowania obiektowego, systemów
operacyjnych, oprogramowania biurowego, multimedia i grafika
komputerowa, sieci komputerowe i wychowania fizycznego ma
przede wszystkim formę zadań praktycznych.
§ 62
Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego
rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 63
1. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia nieklasyfikowanego z powodu
nieobecności oraz realizującego indywidualny program lub tok
nauki, przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora Zespołu, nauczyciela
takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia spełniającego obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą przeprowadza komisja
powołana przez dyrektora Zespołu, który zezwolił na spełnianie
przez ucznia obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza
szkołą. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor Zespołu albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciele zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania dla odpowiedniej klasy.
3. Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem oraz jego rodzicami
(prawnymi opiekunami), liczbę zajęć edukacyjnych, z których
uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
§ 64
W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być – w charakterze
obserwatorów – rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
§ 65
1. Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się
protokół zawierający:
1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w § 64 ust. 1,
zaś w przypadku ucznia, o którym mowa w § 64 ust. 2 – skład
komisji;
2) termin egzaminu klasyfikacyjnego;
3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
2. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą
informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
3. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 66
Dla ucznia nieklasyfikowanego z zajęć praktycznych z powodu
usprawiedliwionej nieobecności, szkoła organizuje zajęcia
umożliwiające uzupełnienie programu nauczania i ustalenie
śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć praktycznych.
§ 67
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w
dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej
wpisuje się „nieklasyfikowany”.
§ 68
1. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu
klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z
zajęć edukacyjnych jest ostateczna.
2. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminy
klasyfikacyjnego niedostateczna roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego.
3. Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania jest ostateczna.
§ 69
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić
zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna
(semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub
roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona
niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej
oceny.
2. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po
zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
§ 70
1. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor
Zespołu powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych – przeprowadza sprawdzian wiadomości i
umiejętności ucznia w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala
roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć
edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania – ustala
roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania
zwykłą większością głosów – w przypadku równej ilości głosów
decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 1 uzgadnia się z
uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 71
1. W skład komisji, o której jest mowa w § 70 ust. 1 wchodzą:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu,
prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca klasy,
c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia
edukacyjne w danej klasie,
d) pedagog,
e) psycholog,
f) przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
g) przedstawiciel rady rodziców (komitetu rodzicielskiego).
2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, lit. b, może być
zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w
innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku
dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela
zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z
dyrektorem tej szkoły.
§ 72
1. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena
klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej
wcześniej oceny.
2. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczną, z wyjątkiem
niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu
poprawkowego.
§ 73
1. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
1) w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z
zajęć edukacyjnych:
a) skład komisji;
b) termin sprawdzianu;
c) zadania (pytania) sprawdzające;
d) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) skład komisji;
b) wynik głosowania;
c) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
2. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
3. Do protokołu, o którym mowa w ust. 1, pkt 1 dołącza się
pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia.
§ 74
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
sprawdzianu, o którym mowa w § 70, w wyznaczonym terminie, może
przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez
dyrektora szkoły.
§ 75
1. Zapisy w § 69-§ 74 stosuje się w przypadku rocznej
(semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych
uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego.
2. Termin do zgłoszenia zastrzeżeń ustala się na 5 dni od dnia
przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena
ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 76
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej)
uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć
edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy.
2. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić
zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć
edukacyjnych.
§ 77
1. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części
ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki,
technologii informacyjnej, pracowni ekonomiczno-informatycznej,
techniki biurowej, programowania strukturalnego, programowania
obiektowego, systemów operacyjnych, multimediów i grafiki
komputerowej, oprogramowania biurowego, sieci komputerowych,
techniki i wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede
wszystkim formę zadań praktycznych.
2. Egzamin poprawkowy z zajęć praktycznych, zajęć
laboratoryjnych i innych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
których programy nauczania przewidują prowadzenie ćwiczeń (doświadczeń)
ma formę zadań praktycznych.
§ 78
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim
tygodniu ferii letnich, zaś w szkole policealnej dla semestrów
I i III – w ostatnim tygodniu stycznia.
§ 79
1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez
dyrektora szkoły w składzie:
1) Dyrektor Zespołu albo nauczyciel zajmujący w szkole inne
stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako
egzaminujący;
3) nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia
edukacyjne – jako członek komisji.
2. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne może być
zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w
innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku
Dyrektor Zespołu powołuje jako osobę egzaminującą innego
nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
3. Powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje
w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
§ 80
1. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się
protokół zawierający:
1) skład komisji;
2) termin egzaminu poprawkowego;
3) pytania egzaminacyjne;
4) wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
2. Do protokołu dołącza się prace pisemne ucznia i zwięzłą
informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
3. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 81
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do
egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić
do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora
Zespołu, nie później niż do końca września, a w przypadku szkoły
policealnej dla semestrów I i III – nie później niż do końca
marca.
§ 82
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje
promocji do klasy programowo wyższej (na semestr programowo
wyższy) i powtarza klasę (semestr).
§ 83
W szkole policealnej (pomaturalnej) uczeń może zdawać egzamin
poprawkowy także po semestrze programowo najwyższym.
|